Voorbereiding op verkoop
Voor een ondernemer is het verkopen van je bedrijf één van de meest ingrijpende beslissingen die je kunt nemen. Na lang nadenken en overleg start een intens proces dat over het algemeen veel tijd en energie kost. Dit soort processen vergen veel strategische en financiële voorbereiding, dus hoe kan men dat het beste aanpakken?
Maak een plan
Het maken van een plan zorgt voor structuur en helderheid tijdens het verkoopproces. In dit plan leg je uit wat je intenties zijn en waarom je over gaat tot een bepaalde manier van verkoop. Geef bijvoorbeeld antwoord op de volgende vragen:
- Waarom wil je stoppen met het bedrijf?
- Wil je al je aandelen verkopen of slechts een deel?
- Blijf je nog actief in het bedrijf na de transactie?
Het kiezen van een definitieve verkoopdatum kan goed werken, maar houd er rekening mee dat het verkopen van een bedrijf een lang proces van Trial and Error kan zijn dat zomaar een paar jaar kan duren.
Het optimaliseren van je financiën
Zorg ervoor dat je boekhouding correct en op orde is zodat je financiële overzichten van de afgelopen jaren kunt aanleveren. Door je financiën op een secure en transparante wijze vast te leggen schep je vertrouwen bij potentiële kopers. Vertrouwen neemt twijfel weg; minder twijfel zorgt weer voor hogere betaalbereidheid van een eventuele koper.
Bij het verkopen van je bedrijf komt een waardering kijken. Benieuwd hoe waarderingen werken? Lees dan de volgende blog: https://www.euromerger.nl/waarde-van-een-bedrijf-bij-verkoop
Leg de interne processen vast en optimaliseer
Het vastleggen en optimaliseren van de interne processen zorgt ervoor dat je bedrijf ook zonder jou kan opereren. Daarnaast zorgt dat ervoor dat een nieuwe eigenaar de werkzaamheden relatief snel weer kan hervatten.
Voorbereiding op onderhandelingen
Een goede voorbereiding is het halve werk bij het voeren van onderhandelingen. Zorg ervoor dat je je bedrijf goed weet te verkopen, maar ook dat je een minimumverkoopbedrag voor jezelf hanteert. Wees daarnaast scherp en kritisch tijdens de onderhandelingen zelf. Neem ruim de tijd, het verkoopproces mag best even duren.
Communiceer open en eerlijk
Je manier van communiceren is ontzettend belangrijk tijdens het verkoopproces. Open en eerlijk communiceren schept vertrouwen bij een potentiële koper. Dat vertrouwen neemt vervolgens weer een stukje twijfel weg, wat weer resulteert in een hogere betaalbereidheid van een potentiële koper.
Conclusie
Al met al blijkt dat het verkopen van je bedrijf geen simpele taak is. Het 'verkoopklaar' maken van de onderneming vergt een grote tijdsinvestering. Het is het ook zeker waard om deze tijdsinvestering te maken, gezien het verkoopproces zo een stuk vloeiender loopt.
Zit u erover na te denken om uw onderneming te verkopen? Of bent u enkel benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met een van onze adviseurs voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!